Schall Eszter rajzait évek óta nagyon szeretem, ezért aztán kézenfekvő volt, hogy az ő munkáit is bemutassam itt a blogon. Eszter minden munkájából, rajzaiból, ékszereiből, sőt egész lényéből árad a kedvesség, a báj és a természetesség, úgy, hogy közben izgalmas és letisztult is.
- A Bertalan és Barnabás című Papírszínház-mese volt talán az első munkád, amivel találkoztam, gyakran mesélem ezt a mesét gyerekeknek és imádják. Mennyire volt nehéz elrugaszkodni a jól ismert Réber László-féle változattól?
- Igazából nem volt könnyű, de talán ezek a dagadt, óriáshurka-szerű tacskóikrek mégis jobban visszaadják, hogy milyenek is lehetnek ezek az elkényeztetett kutyák Janikovszky Éva meséjében... A mese viszont így is hihetetlenül népszerű, és én is azt tapasztalom, hogy a történet az új illusztrációkkal semmit nem veszített a humorából, sőt.
- Mikor fogalmazódott meg benned, hogy grafikus leszel?
- Már egész kicsi gyerekként is órákig elfoglaltam magam rajzolással, élveztem az érzést, hogy megalkothatom a fejemben megjelenő képeket. Lelkesen merültem el a színekben, formákban és szagokban, amik a festéshez, rajzoláshoz kapcsolódtak. Kamaszkoromban gyakran álmodoztam arról, hogy milyen is lenne, ha egyszer az én alkotásaimat is meg lehetne vásárolni egy boltban... Közben nagyon élveztem, hogy alkotok vagy írok.
Már egész kicsi gyerekként is órákig elfoglaltam magam rajzolással, élveztem az érzést, hogy megalkothatom a fejemben megjelenő képeket. Lelkesen merültem el a színekben, formákban és szagokban, amik a festéshez, rajzoláshoz kapcsolódtak.
- Milyen irányban tanultál tovább?
- Humán beállítottságú emberként a pszichológia és a szociális segítségnyújtás, a bölcsészet vonzott, később az ELTE Ifjúságsegítő szakán tanultam. Grafikával csak később kezdtem el foglalkozni, amikor egy barátnőm tanácsára jelentkeztem a Novus Művészeti Iskolába. 2009-ben végeztem grafikusként.
- Ezután az elismerések sem várattak sokat magukra: 2010-ben elnyerted "Az év digitális festője"díjat a BPIX 2010 digitálisfestmény-versenyen, 2011-ben az Aranyvackor gyermekkönyv-illusztrációs pályázaton különdíjat kaptál, a Csodaceruza pályázatán pedig 2. helyezést értél el. Ugyanebben az évben az ARC-ELMŰ poszterverseny győztese lettél. 2012-ben a HAUG poszterdizájn-versenyen 2. helyezést értél el.
- Igen, ezek fontos visszajelzések arra vonatkozóan, hogy a szakma is elismeri a munkámat, nagyon örülök nekik.
- Hogyan születnek meg a műveid? Mesélj az alkotás folyamatáról!
- Az utóbbi években több kiállításod is volt, és nagyon sok gyerekkönyvet illusztráltál.
- Igen, először itt Budakeszin a Betűtészta Kiadó kért fel A baba bab-sorozat illusztrálására, amelyet Nyulász Péter írt. Több kötetet illusztráltam a Kolibri Kiadónak is: Tarka kutya, hová mégy? (2012), Itt vagyok, ragyogok! (2014), valamint a Librinél megjelent a 365 nap inspiráció (2012), és a 365 nap boldogság (2012), a Magvetőnél Szabó T. Anna A fűszermadár című könyve, amihez szintén engem kértek fel az illusztrációk elkészítésére. A Móra Kiadónál Nemes Nagy Ágnes Mennyi minden! című verseskötetét (2014), valamint Az aranyecsetet (2015), Miklya Zsolt Végtelen sál című kötetét (2015), Szabó Lőrinc Szél hozott című verseskötetét (2016), és a Csimota Kiadó számára a már említett Papírszínház-mesét rajzoltam meg. Fellinger Károly gyűjtésében jelent meg A kincsesláda (2015) és az Ilka vára (2016) című meseválogatás.
Nagyon szerettem a Szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeumnak készített Mákszem és Gubó eltűnődik című munkát, amelyet Molnár Krisztina Rita szövegére készítettem. A Holnap Kiadónál nemrég jelent meg Prokofjev zenés meséje alapján a Péter és a farkas című mese cd-melléklettel.
Nagyon izgalmas volt az a mesekönyvsorozat is, amely magánkiadásban jelent meg egy szeretett nagypapa emlékére, egy Hollandiában élő magyar család számára.
- Volt egy népművészeti és egy, a grafikáimat tartalmazó üvegékszer-kollekcióm is, majd - mivel ahhoz hasonlót sokan elkezdtek készíteni - egy sokkal letisztultabb, egyszerűbb vonal felé is nyitottam, ezért megalkottam a STAMPP kollekciót. Egy vésnökkel készíttetettünk speciális beütőszerszámokat, elsőként egy rókafejes motívummal, amit később újabbak (elefánt, szívecske, horgony, fenyőfa, kismadár) követtek.
- Nagyon sok dizájnboltban megtalálhatóak az általam tervezett tárgyak. Ezen kívül igyekszem minden jelentős vásáron (Vörösmarty tér, WAMP, Sziget), sőt külföldi vásárokon is részt venni, aminek a szervezése, adminisztrációja sok időt igénybe vesz. Szerencsére nagyon pozitívak a visszajelzések, ezért a határidőnaplók, képeslapok, ékszerek mellett egy ideje bővült a választék táskákkal, hátizsákokkal, neszeszerekkel is. Ezek a TINTA táskák, amiket a férjemmel, Lőrinccel közösen csinálunk.
Közös játékunkon Schall Eszter-határidőnaplót nyerhetsz, figyeld a blog Facebook-oldalát!